۱۳۹۲ تیر ۲۶, چهارشنبه

موفق نبودن در مدرسه هميشه به معناي موفق نبودن در زندگي نيست.


آلبرت اينشتين، يكي از نابغه‌هاي جهان، در نخستين تلاش خود نتوانست از عهده‌ي آزمون ورودي دانشگاه برآيد. 

ويليام فاكنر، يكي از نويسندگان برجسته‌ي آمريكا چون نتوانست دوره‌ي زبان‌ انگليسي را با موفقيت به پايان برساند، از ادامه‌ي تحصيل بازماند.

 اديسون، كه بزرگ‌ترين مخترع همه‌ي دوران‌ها به شمار مي‌آيد، از مدرسه فرار كرد.


برگرفته ازجزیره دانش.

۱۳۹۲ تیر ۲۳, یکشنبه

ناکار آمدی سهمیه بندی کنکور از نظرگاه نمایندگان پارلمان

تاریخ : یکشنبه 1392/04/23

کارشناسان می گویند تصمیم گیری در مورد طرح سهمیه بندی راه یافتن دانشجویان به دانشگاه ها پس از اعلان نتایج کانکور سال قبل، اتخاذ گردیده و هدف آن محرومیت دانش آموزان شماری از ولایت های است که بیشترین کامیابی را در کانکور سال قبل داشتند.
شماری از نمایندگان مجلس با تاکید به غیرقانونی و نا عادلانه بودن طرح سهمیه بندی راه یافتن دانشجویان به دانشگاه ها از سوی وزارت تحصیلات عالی، می گویند هدف ازین طرح جلو گیری از کامیابی دانش آموزان برخی از ولایت های است که در سال قبل بیشترین و خوبترین نتایج کانکور را اخذ کرده بودند. به گفته آنان تصمیم گیری در مورد این طرح دقیقا پس از اعلام نتایج کانکور سال قبل اتخاذ گردیده و وزارت تحصیلات عالی با اتخاذ این طرح در صدد محرومیت شماری از دانش آموزانی است که با لیاقت و شایستگی در تلاش پیشرفت و ترقی اند.
محمدعلی اخلاقی عضو کمیسیون معارف و تحصیلات عالی مجلس نمایندگان میگوید: “چرا از بعضی مناطق و بعضی ولایات پذیرش بیشتر می شود و از بعضی ولایات پذیرش کمتر صورت می گیرد به همین خاطر یک سلسله جنجال ها و یک سلسله اعتراضات بالای وزارت تحصیلات عالی مطرح گردید و از جانب برخی از نمایندگان فشار آورده شد که وزارت تحصیلات عالی در این زمینه یک سلسله راهکار های را در پیش بگیرد. طبیعی است که عرصه تحصیل یک عرصه رقابتی با محوریت لیاقت و شایستگی است. ما نمی توانیم اینکه به صورت سهمیه ای و مساویانه تقسیم کنیم در غیر آن کیفیت تحصیلی خود به خود زیر سوال خواهد رفت.”
طرح وزارت تحصیلات عالی علاوه بر سهمیه بندی پذیرش دانشجو بر اساس نفوس و تعداد فارغان هر ولایت نواقص جدی دیگری نیز دارد. بر اساس این طرح شاگردانی که در دوره لیسه نمرات کمتر از 65 فیصد داشته باشد، شامل آزمون کانکور نمی گردد. نمایندگان مجلس این طرح وزارت را نیز غیر عادلانه دانسته می افزایند عملی شدن این ماده عواقب خطرناکی بدنبال دارد. به باور آنان شماری زیادی از دانش آموزان پس از فراغت می توانستند با تعقیب کورس های پیش دانشگاهی یا آمادگی کانکور به دانشگاه ها راه یابند، اما اگر این طرح عملی شود تعدادی زیادی شیفتگان علم و دانش از تحصیل باز می مانند.
خلیل احمد شهید زاده نماینده مردم هرات در مجلس گفت: “در قسمت 65% نمرات در واقع یک عده زیادی را شاید از حق مسلم شان که ورود به کانکور است محدود بسازد. خیلی ها ممکن است که 65% نمره را بدست نیارند اما امکان دارد که در کورس های پیش دانشگاهی خود را برسانند. اینها حق شان تلف می شود و در قسمت دوم در شرائط کنونی افغانستان حتما بروز فساد شاید شود.”
به نظر حاجی محمد عبده وکیل مردم ولایت بلخ سهمیه بندی کانکور خلاف تمامی قوانین نافذه کشور است: “سهمیه بندی کانکور خلاف روحیه قانون اساسی و قانون نافذه افغانستان است و خلاف روحیه دموکراسی و شکوفایی استعداد ها در افغانستان است. این در واقع نه تنها استعداد ها را شکوفا نمی سازد و تحصیلات عالی را سرتاسری نمی سازد، بلکه برعکس نتیجه آن شکستاندن روحیه و شکستاندن استعدادها در بین قشر جوانی که اینها عاشق تحصیلات و پیشرفت هستند و اینها در نتیجه تحصیلات خود می خواهد یک تحول مثبت را در افغانستان به وجود بیارد.”
طرح سهمیه بندی پذیرش دانشجو بر اساس نفوس و تعداد فارغان هر ولایت را از سوی وزارت تحصیلات عالی، با اعتراض های زیادی رو برو شده است. احزاب سیاسی و نهاد های جامعه مدنی این طرح را در مخالفت با نظام دموکراسی و قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته تاکید می کنند که یکی از اصول مسلم دموکراسی شایسته سالاری است .
منبع سایت خبری وحدت نیوز

بوم و کره زمین


این هم عکسی از کره زمین که در حال دور زدن به دور آفتاب است .